Omdat je geen U.I. wil waar de tranen van in je ogen springen.


Door Lieske van den Berg, SAPUI5 UX/UI Consultant

De ontwikkelingen en trends op het gebied van User experience (UX) design volgen elkaar in rap tempo op. Hoe gaan deze ontwikkelingen jouw organisatie helpen je gebruikerservaring te verbeteren?

Het is lastig een exacte voorspelling te doen over hoe gebruikerservaring met behulp van deze nieuwe technieken gaat veranderen. Dit omdat het vooral afhankelijk is van de situatie waarin het allemaal gebruikt gaat worden. Vanuit dat besef wordt dan ook steeds meer gekeken naar hoe we die ervaring zo optimaal mogelijk kunnen laten verlopen. De mens staat centraal en wordt niet meer uit het oog verloren.

Taal & Design

Artificial Intelligence (AI) Voices, chatbots: de interactie met een product wordt steeds meer gezien als een gesprek. Hoe kan het product het beste met de gebruiker praten, zowel gesproken als geschreven? Daar komt conversational UX design bij kijken. Het wordt op meerdere plekken genoemd als een veel gevraagde rol, zoals in het artikel “Why This UX Role Will Grow Fastest In 2020” van UX Magazine. Meer over Conversation design en wat het is, kan je onder andere lezen in het artikel “What is Conversation Design?” door Margareth Jabczynski.

Van minimalistisch naar losser design

Interessant om te benoemen, is de voorspelling dat 2020 het een keerpunt zal worden van het minimalistische design. Opvallende kleuren, grote typografie, illustraties en animaties zijn weer helemaal terug. Deze heb ik online voorbij zien komen. Een goed voorbeeld hiervan is de website van Awwwards Conference Amsterdam 2020, een event voor UX / User Interface (UI) designers en web developers.

Mijn mening hierover is verdeeld: aan de ene kant mogen merken hun eigen stijl en identiteit wel wat meer laten zien in bijvoorbeeld hun websites, zodat ze er niet allemaal hetzelfde uitzien. Aan de andere kant vind ik dat dit niet ten koste moet gaan van de UX of de boodschap die je wil vertellen. We willen natuurlijk niet weer helemaal terug naar de volgepropte 90’s websites met glittergifjes . Ik help je daar graag bij 😊.

Dark mode en donker design

Naast veel kleur lijken ook steeds meer websites en apps te kiezen voor een donker UI design. Daarnaast bieden veel websites en apps die van zichzelf een licht design hebben een dark mode aan. De donkere designs verminderen het licht dat van het scherm komt. Dit zorgt ervoor dat je ogen minder snel vermoeid raken, vooral als je het scherm in een omgeving met weinig licht leest. In veel tekst editors wordt dit principe al jaren gebruikt. Door witte teksten wordt het contrast en daarmee de leesbaarheid behouden. Als je device een OLED scherm heeft, kan het je soms zelfs energie besparen doordat zwarte pixels uit kunnen worden gezet.

Dark theme is bijvoorbeeld te vinden bij de websites van de NOS, WhatsApp en Google Chrome. Voorbeelden van donker design zijn te zien op de websites van maxillaHello Today en natuurlijk die van newITera zelf. 

VR, AR, Uitklapschermen

Het lastig een accurate voorspelling te doen over hoe de interactie met nieuwe technieken gaat veranderen. Vooral omdat dit afhankelijk is van de situatie waarin het allemaal gebruikt gaat worden.

Innovaties als Virtual Reality (VR), Augumented Reality (AR) en klapbare (telefoon)schermen veranderen de manier waarop we interactie hebben met de digitale media. De manier waarop interactie plaatsvindt, ontwikkelt zich continu tijdens de jaren dat de producten op de markt zijn. Vroeger was het scannen/in beeld hebben van een Quick Response code (QR-code) nodig voor het gebruiken van AR. Nu kunnen AR punten in de ruimte zelf herkend worden en is de QR code juist niet meer nodig. 

Dit is meestal iets wat zich langzaam in de loop van de jaren ontwikkelt. VR en AR worden beide op dit moment vooral gebruikt door de gaming industrie of door bedrijven die dit inzetten bij het geven van trainingen of het vereenvoudigen van werk. Bij het gebruik van VR in trainingen verwacht je dat de interactie zo dicht mogelijk bij de realiteit ligt. Voor gaming is meer ruimte voor creativiteit.

Als klapbare schermen aanslaan, gaat dit de manier waarop we met onze telefoons omgaan drastisch veranderen, doordat er dan rekening gehouden dient te worden met het design van de ingeklapte én uitgeklapte variant. Het zou kunnen dat dit gewoon gaat werken zoals een responsive website op dit moment al werkt. De content past zich dan aan aan de grootte van het scherm waarop het wordt afgebeeld. Ook kun je inspelen op de informatie die je de gebruiker snel wil laten zien op een klein scherm. Zoals notificaties e.d., daar waar je op de grotere variant de uitgebreidere informatie zal tonen. 

De veranderingen op design vlak volgen elkaar in rap tempo op. Ik ben erg nieuwsgierig naar de trends en ontwikkelingen die jij ziet.

Ik hoor het graag van je!

Dit is een blog van:

Lieske van den Berg

KLIK HIER