Omdat groter in dit geval wél beter is.


Informatie verkregen uit data vormt de kern van het nemen van zakelijke beslissingen: het data-driven decision making.

Er wordt steeds meer informatie ingewonnen die vaak uit een veelheid van bronnen komt. Daardoor past deze data niet meer in een eenvoudige database. Die steeds toenemende hoeveelheid data moet worden ingepast in datasets om een goede analyse mogelijk te maken. Als dat het geval is, spreken we van Big Data.

De zes V’s van Big Data:

  1. Volume (Wat is de hoeveelheid data?)
  2. Variety (Wat is de diversiteit van de data; waar komt deze vandaan en in welke mate is deze gestructureerd?)
  3. Velocity (Met welke snelheid kan de data worden gegenereerd en verwerkt?)
  4. Value (Wat is de waarde van de data?)
  5. Veracity (Hoe betrouwbaar en nauwkeurig zijn de verschillende types data?)
  6. Variability (Hoe variabel is de structuur van data?)

Na een uitgebreide inventarisatie van de wensen van een organisatie en middels een Big Data Maturity Assessment, kijken we naar waar de organisatie nu staat in het verzamelen van data. Op basis hiervan maken onze ervaren consultants een doortastend voorstel. Daarin wordt onder andere benoemd welke vorm van Analytics past bij de besproken wensen en hoe de bijbehorende architectuur hieraan ondersteunend zal zijn.

De vier vormen van Analytics:

  • Descriptive analytics behandelt de vraag wat er in het verleden gebeurd is en maakt een statistische beschrijving van je data, zodat je hierin patronen kunt vinden.
  • Bij Diagnostic analytics gebruik je statistiek om uit te zoeken waarom iets gebeurd is.
  • Bij Predictive analytics zet je statistiek in om op basis van data iets in de toekomst te voorspellen.
  • Prescriptive analytics gaat over het geautomatiseerd vinden van de beste oplossing, optie of keuze op basis van de informatie die uit je data tevoorschijn is gekomen.

Naar de maan en terug?

KLIK HIER